האם סוף המגפה מתקרב? חברת פייזר מדווחת כי בדיקות מעבדה הראו שהגלולה האנטי ויראלית שלה יעילה גם נגד וריאנט האומיקרון. מנכ"ל פייזר אמר בהצהרה כי הטיפול עשוי להיות כלי משמעותי לבלימת מגפת הקורונה.
בחודש שעבר הגישה פייזר ל-FDA בקשה לאישור חירום של הגלולה בשם Paxlovid בהתבסס על מחקר שלב 3. ב-FDA צפויים לערוך בקרוב דיון בפאנל המומחים שידונו בממצאים המבוססים על 2,246 נבדקים לא מחוסנים שהיו בסיכון גבוה למחלת קורונה קשה.
קראו עוד:
על פי הממצאים מפייזר, עולה כי כשהגלולה ניתנת תוך שלושה ימים מהופעת התסמינים, הופחת הסיכון לאשפוז ולתמותה ב-89%, ואם הגלולה ניתנת בתוך חמישה ימים, ירד הסיכון באופן כמעט זהה ל-88%. התוצאות תואמות במידה רבה לניתוח הראשוני של החברה שפורסם בחודש שעבר.
1 צפייה בגלריה
גלולת קורונה
גלולת קורונה
גלולת קורונה. הסיכון לאשפוז ותמותה יורד ב-89%
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
לפי פייזר 0.7 אחוז מהחולים שקיבלו את התרופה אושפזו בתוך 28 ימים מכניסתם לניסוי, ואף אחד לא מת. לעומת זאת, 6.5 אחוז מהחולים שקיבלו פלצבו אושפזו או מתו. פייזר גם פרסמה נתונים ראשוניים מניסוי נפרד שבחן אנשים עם סיכון נמוך יותר. מתנדבים אלה כולל אנשים מחוסנים שנשאו גורם סיכון למחלה קשה, וכן חולים לא מחוסנים ללא גורמי סיכון. בקרב קבוצה זו של 662 מתנדבים, פקסלווויד הפחיתה את הסיכון לאשפוז ולתמותה ב-70%.
מיקאל דולסטן, המנהל המדעי הראשי של פייזר, הביע התלהבות מהתוצאות עליהן פיקח מאז אביב 2020, יחד עם מעל 200 מדעני החברה שהיו שותפים לפיתוח הגלולה. בשלבי הניסוי הראשונים, דולסטון הגיע תקווה שהיעילות תגיע ל-60%. העוצמה של הגלולה במניעת תחלואה קשה ותמותה הפתיעה גם אותו.
בשני הניסויים, רוב המתנדבים נדבקו בגרסה של דלתא. אבל לפי פייזר, בניסויי מעבדה, Paxlovid הפגינה ביצועים טובים גם מול וריאנט אומיקרון מרובה המוטציות. התרופה נצמדת לאחד מחלבוני המפתח של אומיקרון הנקרא פרוטאז - בדיוק באותה יעילות כמו עם וריאנטים אחרים.
החדשות הטובות של פייזר הגיעו כאשר יריבתה, מרק, הגישה בקשה לאישור הגלולה האנטי ויראלית שלה בשם מולנופיראוויר. על פי תוצאות מרק, הגלולה הפחיתה את הסיכון לאשפוז ולתמותה מקורונה ב-50% אם נלקחת תוך חמישה ימים מתחילת התסמינים.
פאנל מומחי ה-FDA שהתכנס לדון בגלולה של מרק, הצביעו בדוחק בעד אישור הגלולה תחת מגבלות רבות, בין היתר לנשים בהיריון בשל סיכון אפשרי לעובר בבדיקות בבעלי חיים. צרפת בינתיים דחתה את בקשת מרק תוך הדגשה כי יעילותה צנועה בצד חששות לגבי בטיחותה. בריטניה מצידה אישרה את הגלולה בחודש שעבר.
בפייזר כאמור מצפים לאישור ה-FDA לגלולה החדשה. ד"ר דולסטן אמר שלפייזר יהיו 180,000 קורסי טיפול מוכנים אם התרופה יאושר בקרוב. משלוחים של מאות אלפי מנות מהגלולה כבר החלו ברחבי ארצות הברית.
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא הגיב אף הוא לממצאים ואמר: "אנו בטוחים שאם התרופה תאושר, הטיפול יהיה כלי קריטי שיסייע לדכא את המגפה".